Agencja interaktywna a agencja reklamowa – podobieństwa i różnice

08. stycznia 2018 Marketing 0
Agencja interaktywna a agencja reklamowa – podobieństwa i różnice

Prawdopodobnie każdy, komu zadamy pytanie, czym jest agencja reklamowa, udzieli poprawnej odpowiedzi, nawet jeśli będzie mocno okrojona. Natomiast pytanie o agencję interaktywną może przysporzyć sporych problemów.

Szerzenie świadomości marki i promowanie produktów

Hasła „agencja marketingowa”, „agencja reklamowa” czy „agencja interaktywna” bywają traktowane jako synonimy, ale takie ich użycie jest błędne. Oczywiście agencja reklamowa i interaktywna mają ze sobą wiele wspólnego, jednak z całą pewnością nie są tym samym. Łączy je to, że obydwie skupiają się na promocji danej firmy, marki, usług czy produktów. W każdym przypadku chodzi o szerzenie wiedzy o marce i w efekcie pomnażanie zysków klientów, którzy zgłoszą się do danej agencji.

Reklama może przybierać różne formy. Agencja reklamowa i agencja interaktywna różnią się właśnie kanałami promocji oraz formami reklamy.

Agencja reklamowa

Agencja reklamowa zajmuje się przede wszystkim promowaniem usług i produktów w realnej rzeczywistości. Chodzi zatem o ulotki, foldery, wizytówki, gadżety reklamowe (reklamówki, długopisy, kubki, smycze na klucze, balony), plakaty czy banery reklamowe. Chodzi także o reklamy na samochodach i środkach komunikacji miejskiej, reklamę w witrynach, tworzenie stoisk marketingowych itp. Chodzi również o reklamę w prasie i książkach, reklamę telewizyjną i radiową.

Jak działa agencja interaktywna

Agencja interaktywna

Pracownicy agencji interaktywnej skupiają się wyłącznie na działaniach prowadzonych w sieci. Nie interesują ich ulotki i plakaty, a jedynie reklama internetowa. Oczywiście niekiedy reklama na stronach www (np. na YouTube) może być tożsama z tą, którą znamy z telewizji, ale nie zawsze musi tak być.

Agencja interaktywna może realizować różne zadania, ale zwykle skupia się na pozycjonowaniu stron www, czyli walce o jak najlepszą ich widoczność w wyszukiwarce Google. Oprócz tego w ofercie agencji znajdują się reklamy AdWords, o których szerzej tutaj. Część agencji decyduje się również na prowadzenie fanpage’y oraz kont firmowych klientów w innych kanałach social media. Ważną rolę odgrywa również marketing szeptany (katalogi stron, fora, komentarze na stronach i blogach).

Dzisiejsze agencje interaktywne zajmują się również budową stron i sklepów internetowych, a także wykonywaniem audytów tych stron i ich późniejszą optymalizacją.

Agencja reklamowa a agencja interaktywna

Obecnie coraz częściej dochodzi do poszerzania zakresu usług świadczonych przez jedną czy drugą agencję i przejmowania zadań, które dotychczas były charakterystyczne dla agencji innego typu. Z całą pewnością nie można jednak mówić, że agencja reklamowa i interaktywna zajmują się tym samym. Być może kiedyś dojdzie do takiej sytuacji. Pewnego rodzaju łącznikiem tych dwóch nazw może być określenie agencja marketingowa. Rzeczywiście, kiedy wpisujemy tę frazę w wyszukiwarkę, w wynikach znajdują się zarówno agencje reklamowe, jak i interaktywne.