Biznes w sieci – jak sprawić, by klient wrócił?

Prowadząc biznes w sieci należy skupić się na uczynieniu sklepu przyjaznym dla użytkowników. Klient nie powinien mieć problemu z realizacją celu, dla którego odwiedził witrynę. Sklepy internetowe rządzą się swoimi prawami, choć w niektórych kwestiach różnice między e-sklepem a tradycyjnym punktem handlowym nie są widoczne. W obu przypadkach ważna jest jakość i konkurencyjna cena produktów, szybkość obsługi oraz przejrzyste warunki reklamacji i zwrotów – to przede wszystkim te czynniki decydują o tym, czy klient ponownie odwiedzi dany sklep.

Pomocne w zatrzymaniu klienta na dłużej mogą okazać się poniższe wskazówki:

Poprawienie szybkości działania strony

Klienci nie lubią czekać na załadowanie galerii ze zdjęciami produktu bądź jakiejś podstrony, dlatego należy postarać się by strona działała sprawnie. Szybkość poprawić może zmiana dostawcy hostingu, kompresja zdjęć, korzystanie z „pamięci podręcznej”, optymalizacja strony kodu internetowego i rezygnacja z animacji wydłużających czas poruszania się po witrynie.

Uczynienie strony sklepu intuicyjną

Strona sklepu powinna wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, być dla nich przyjazna i przejrzysta. W tym miejscu warto zainteresować się filtracją produktów; wyszukiwarką zwracająca trafne wyniki; konkretnymi, wyraźnymi cenami, bez ukrywania dodatkowych kosztów; wyakcentowaniem najważniejszych elementów sklepu; jasnymi warunkami reklamacji i zwrotów.

Zasada rzadkości

Obserwuje się duże zainteresowanie produktami limitowanymi, dlatego prowadząc biznes w sieci (zobacz więcej tutaj) warto o nich pomyśleć. Klienci chętnie kupują produkty, na które promocja wkrótce się skończy lub których ceny bardzo różnią się od cen pierwotnych.

Przeprowadzenie kampanii edukacyjnej, związanej z asortymentem sklepu

Obecnie wiele sklepów decyduje się na dostarczanie użytkownikom interesujących, wartościowych treści, pośrednio związanych z asortymentem sklepu. Przykładem może tu być informacja na temat profilaktyki raka piersi na stronie internetowej butiku z bielizną. Chodzi o to, by zaproponować klientowi coś darmowego, niosącego wartość intelektualna czy dającego poczucie troski o jego zdrowie.

Walka z „porzuceniem koszyka”

Często zdarza się, że potencjalny klient przegląda stronę i dodaje elementy do koszyka a potem nagle stronę opuszcza. Prowadząc biznes w sieci, właściciel sklepu powinien dołożyć wszelkich starań, by takie sytuacje zdarzały się jak najrzadziej. Należy zastanowić się co może być powodem rezygnacji z zakupów – może jakieś dodatkowe, ukryte wcześniej koszty (niejasne ceny), albo wysoki koszt dostawy?

Uczestnictwo w social mediach

Chodzi nie tylko o prowadzenie profilu biznesu na portalu społecznościowym, ale też o czynne uczestnictwo użytkowników witryny w social mediach, np. poprzez umieszczanie zdjęć z produktami ze sklepu. Dobrym pomysłem jest stworzenie wokół tego konkursu dla potencjalnych klientów.

Newsletter

Stosowanie newslettera nie jest niczym nowym. Użytkownik, który dokonał zakupów, zostawił też adres e-mail, na który może dostać kupon, zniżkę, informację o darmowej wysyłce – coś, dzięki czemu będzie miał ochotę wrócić do sklepu.

Troska o użytkowników mobilnych

Dostosowanie wyglądu i treści witryn do mniejszych ekranów powinno być standardem. Nie chodzi jedynie o posiadanie wersji na smartfony, ale też troskę o jej przejrzystość, łatwość korzystania, usunięcie elementów rozpraszających.

Ważnym elementem prowadzenia biznesu w sieci jest troska o użytkowników witryny. Wykorzystując wymienione wskazówki, dbając o przejrzystość strony i wysoką jakość produktów, można zyskać pewność, że klient powróci i być może dokona kolejnych zakupów.