Budowa stron internetowych – jakich błędów unikać?

Wzmożone działania marketingowe w sieci można podjąć właściwie dopiero wtedy, gdy powstanie strona internetowa danego przedsiębiorstwa. Dzięki stronie www klient może skontaktować się z firmą, czy to wysyłając wiadomość e-mail na podany w serwisie adres, czy też wypełniając formularz kontaktowy. Przy firmowej stronie można prowadzić bloga, otworzyć sklep internetowy, jednocześnie podejmując działania w social mediach. Budowa stron internetowych jest więc pierwszym, niezwykle ważnym elementem złożonego procesu promocji biznesu w sieci.

Web design

Projektowanie strony warto powierzyć agencji SEO, która zajmie się jej pozycjonowaniem

Pozycjonowanie strony jest procesem złożonym – znacznie łatwiej pozycjonuje się stronę, która od początku była przygotowywana pod działania SEO. Dobrze więc, by budowa stron internetowych była wykonywana przez tych samych specjalistów, którzy w dalszej kolejności zajmą się ich promocją. Na temat projektowania stron internetowych i najczęstszych, popełnianych przy tym błędów, był już artykuł na blogu. Jako, że trendy, jak i algorytmy Google bardzo szybko się zmieniają, treść zawartą w poprzednim artykule należy zaktualizować.

Budowa stron internetowych – jakich błędów unikać, by strona była atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek internetowych?

Zadbaj o jakość treści zamieszczanych na stronie

Content marketing stał się wiodącym trendem w marketingu internetowym (więcej o aktualnych trendach zobacz tutaj). Obecnie stawia się na wartościowe, unikalne treści, dostosowane do potrzeb użytkowników sieci. To z myślą o nich tworzy się strony www, to oni mają czerpać wiedzę (i przyjemność) z lektury artykułów pojawiających się na stronie. Także opisy produktów powinny być dobrze przygotowane i napisane językiem korzyści. Ponadto, należy zwrócić uwagę na formatowanie tekstów – wykorzystanie nagłówków, pogrubienia najważniejszych treści, wypunktowania.

Postaraj się określić cel, jaki przyświeca Twoje działalności i zamieść go na stronie głównej

Użytkownik, który trafia na stronę, powinien szybko zorientować się jaką tematykę prezentuje serwis. Strona główna musi być wizytówką firmy, pokrótce opowiadać o najważniejszych usługach czy oferowanych artykułach. Należy ułatwić użytkownikowi nawiązanie kontaktu z firmą, poprzez wyeksponowanie formularza kontaktowego (lub zakładki kontakt), a także poruszanie się między podstronami.

Tworzenie strony www

Odpowiednio wykorzystuj sildery

Budowa stron internetowych to także troska o wygląd całego serwisu, spójność elementów – grafiki i tekstu. Obraz odgrywa bardzo ważną rolę, ponieważ to on decyduje o pierwszym wrażeniu, jakie strona wywrze na nowym użytkowniku. Dobrze, by na każdej podstronie powtarzał się choć jeden element, a najlepiej, gdy schemat prezentacji każdej z podstron jest podobny. Wówczas serwis będzie sprawiał wrażenie spójnego i uporządkowanego. Powtarzający się silder należy dobrze wykorzystać. Można zareklamować firmę jako eksperta w danej dziedzinie, pokrótce przedstawić ofertę lub poinformować o nowościach w branży. Silder, pojawiający się tuż po załadowaniu strony, musi przyciągać uwagę użytkownika, bo to właśnie od tych pierwszych sekund zależy, czy odwiedzający pozostanie dłużej na stronie.

Ogranicz wyskakujące okienka

Wyskakujące okienka są łatwym sposobem na przekazywanie informacji użytkownikowi, ale nie należy nadużywać tej formy komunikacji. Wyskakujące znienacka okienka, zasłaniające akurat przyswajaną treść i do tego trudne do zamknięcia, mogą jedynie zirytować odwiedzającego witrynę. Ciągłe rozpraszanie jego uwagi reklamami i komunikatami, przyniesie skutek w postaci opuszczenia strony.

Zamieszczaj przyciski CTA

Budowa stron internetowych nie jest wykonywana tylko po to, by użytkownicy odwiedzili ją, zapoznali się z tematyką i opuścili witrynę. Odwiedzający mają podjąć na stronie jakieś działania, np. wypełnić formularz, zapisać się do newslettera, dokonać zakupu. Twórca strony powinien zachęcać ich do podjęcia takich działań. Bardzo dobrym pomysłem jest umieszczenie na stronie przycisków CTA, zachęcających do wykonania określonej czynności. Przyciski CTA znacznie ułatwiają podjęcie decyzji o zakupie, czy wysłaniu zapytania, ponieważ od razu przekierowują do odpowiedniej podstrony.

Zadbaj o użytkowników mobilnych

W ostatnim czasie znacznie wzrosła liczba użytkowników, korzystających z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Absolutnie nie należy ich pomijać. Budowana witryna musi być responsywna, czyli przystosowana do wyświetlania treści na ekranach różnych urządzeń. Jeżeli właściciel strony www nie zadba o responsywność, straci zainteresowanie użytkowników mobilnych, dla których przeglądanie strony na smartfonie będzie niezwykle uciążliwe.

Użytkownik mobilny

Budowa stron internetowych – podsumowanie

Omówione zagadnienia nie stanowią wszystkich kwestii, jakie należy rozważyć podczas tworzenia stron www. Są to jedynie informacje podstawowe, nawiązujące do najczęściej spotykanych błędów na firmowych serwisach. Artykuł skupia się na elementach ważnych dla użytkownika, czyli potencjalnego klienta przedsiębiorstwa. Osobną kwestią jest optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe, choć zazwyczaj strona przyjazna dla użytkownika, jest stroną dobrze widzianą w oczach wyszukiwarki.