Jak ułatwić klientom poruszanie po sklepie internetowym?

Budowa sklepu internetowego to niemałe przedsięwzięcie, szczególnie w przypadku, gdy asortyment jest bogaty i bardzo różnorodny. O powodzeniu sklepu internetowego decyduje wiele czynników, o czym więcej tutaj. Niewątpliwie jednym z nich jest łatwość, z jaką klienci mogą poruszać się po sklepie i znajdować potrzebne produkty. Jak zatem można ułatwić klientom poruszanie po sklepie internetowym?

Ograniczenie elementów rozpraszających

W sklepie powinno znajdować się to, co jest rzeczywiście potrzebne. Nadmiar reklam, grafik, a nawet dziwnych funkcji może utrudnić poruszanie po sklepie internetowym. Budowa sklepu powinna być przejrzysta, oczywista i funkcjonalna. Im mniej udziwnień, tym lepiej, choć oczywiście nikt nie twierdzi, że powielanie schematów w każdym aspekcie funkcjonowania e-sklepu jest rzeczą dobrą.

Sprawne poruszanie po stronie sklepu internetowego

Poruszanie po sklepie internetowym – nawigacja

Sklep internetowy powinien mieć niezbyt  skomplikowane, natomiast bardzo intuicyjne menu. Należy zadbać o odpowiednie, trafnie dobrane nagłówki, zarówno jeśli chodzi o kategorie produktów, jak i opisy konkretnych artykułów. Nagłówki mają znaczenie nie tylko dla użytkowników e-sklepu, ale również robotów wyszukiwarek internetowych. Strona sklepu internetowego, na której znajdują się słowa kluczowe, zoptymalizowane obrazy i nagłówki, ma szansę zając wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Nagłówki muszą mieć właściwą hierarchię, tj. nie używamy nagłówka niższego rzędu (np. H4), jeśli w tekście nie pojawił się nagłówek rzędu wyższego (H2 i H3).

Na sprawne poruszanie po sklepie internetowym wpływ ma również mapa witryny. Mama strony to spis wszystkich podstron, z jakich składa się e-sklep (lub każda inna strona internetowa). Bardzo ważne, by treść zamieszczona na każdej z podstron była unikalna. Absolutnie nie powielamy treści, nawet w opisach produktów.

System linków wewnętrznych

Linkowanie wewnętrzne jest ważne zarówno z punktu widzenia SEO, jak i użytkownika, który dzięki odnośnikom z łatwością może dotrzeć na stronę produktu, o którym aktualnie czyta czy ciekawej recenzji, zamieszczonej za blogu prowadzonym przy stronie e-sklepu. Linkowanie wewnętrzne skraca czas wyszukiwania informacji i znacznie ułatwia poruszanie po sklepie internetowym.

Poruszanie po sklepie internetowym mozna usprawnić

Inne elementy usprawniające poruszanie po sklepie internetowym

Wyszukiwarka

Teoretycznie banalna rzecz, a niestety zdarzają się sklepy internetowe, w których wyszukiwarki nie ma bądź jest zamieszczona w takim miejscu, że klienci jej nie zauważają. Tymczasem ogromna liczba użytkowników sklepów internetowych wyszukuje produktów nie poprzez przeglądanie kategorii, a właśnie wpisanie hasła w okno wyszukiwarki.

Przyciski CTA

Przyciski CTA nie dość, że zachęcają do zakupu, wywołując konkretna reakcję, to znacznie skracają czas wyszukiwania produktu i realizowania transakcji zakupowej. Przyciski powinny zawierać chwytliwe hasła i ciekawą kolorystykę – muszą się wyróżniać.

Brak konieczności rejestracji

Idealnie, gdy zakupy na stronie sklepu internetowego może zrobić każdy, niekoniecznie zarejestrowany użytkownik. Oczywiście właściciele sklepu preferują pełną rejestrację z podaniem wszystkich (często niepotrzebnych) danych, choć w rzeczywistości lepiej sprzedać większa liczbę produktów użytkownikom niezarejestrowanym, niż ich odstraszyć skomplikowanym formularzem.