Okienka pop up na urządzeniu mobilnym

Okienka pop up na urządzeniu mobilnym

Okienka pop up są jednym z najbardziej irytujących typów reklam, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Ekran małego urządzenia niejednokrotnie uniemożliwia sprawne przesunięcie czy zamknięcie reklamy, doprowadzając do tego, że użytkownik denerwuje się i rezygnuje z przeglądania strony. A przecież właścicielom stron powinno zależeć na zatrzymaniu użytkownika, na wywołaniu konwersji. Jak zatem znaleźć złoty środek – zarówno zadbać o odczucia klienta mobilnego, jak i wyświetlić reklamę?

Okienka pop up nie są lubiane przez Google

Nie tylko użytkownicy nie lubią wyskakujących znienacka okienek, ale także wyszukiwarka Google. Sama obecność reklam na stronie teoretycznie nie ma wpływu na pozycję zajmowaną w rankingu wyszukiwarki, ale obecność uciążliwych reklam, a więc niewielka użyteczność strony internetowej, już tak. Jednak okienka pop up, mimo, iż takie nielubiane, są bardzo efektywnym typem reklamy i skutecznym sposobem na podniesienie konwersji. Całkowita rezygnacja z ich stosowania nie jest dobrym pomysłem, ale projektować i wyświetlać należy je z rozmysłem.

Okienka pop up na urządzeniach różnych typów

Źle zaprojektowane okienka pop up na smartfony i tablety

W sierpniu ubiegłego roku na blogu Google pojawił się artykuł zawierający wskazówki dotyczące projektowania okienek pop up na urządzenia mobilne. Z przestrzeganiem tych wskazówek było różnie, dlatego firma Google postanowiła, że będzie karać strony, które wykorzystujące reklamę w niedozwolonej formie. Ostrzejsze praktyki Google stosuje od 10 stycznie bieżącego roku – od tego czasu może obniżać pozycję stron, które nie stosują się do zaleceń. Na czym polega łamanie zaleceń? Przede wszystkim na wyświetlaniu okienek pop up, które pojawiają się od razu po wejściu na stronę, przesłaniają treść, wyświetlające się w trakcie ładowania strony (użytkownik musi zamknąć reklamę, by wejść na stronę), okienka pop up w nagłówkach stron .

Okienka pop up na urządzeniu mobilnym – zalecenia

Rozmiar

Okienka pop up nie mogą zajmować zbyt wiele miejsca – nie powinny przekraczać ¼ wysokości ekranu. Najlepiej, gdy są responsywne i ich rozmiar dostosowuje się do wielkości ekranów różnych urządzeń.

Przycisk zamknięcia

Pop up powinien być łatwy do zamknięcia. Najlepiej, by przycisk znajdował się w standardowym miejscu (prawy górny róg okienka) i był na tyle duży, by użytkownik z łatwością mógł zamknąć reklamę. Obok przycisku nie powinny znajdować się inne klikalne elementy, gdyż użytkownik chcąc zamknąć reklamę może przypadkiem o nie zahaczyć.

Okienka pop up - rozmiar, przycisk zamknięcia

Tło pod okienkiem pop up

Zaciemnianie tła pod okienkiem pop up jest złą praktyką. Pop up nie może zasłaniać treści strony.

Odpowiedni czas na wyświetlenie reklamy

Zdecydowanie okienka pop up nie powinny wyskakiwać tuż po tym, jak użytkownik wejdzie na stronę. Zdecydowanie lepiej wyświetlić treść reklamy, gdy internauta przejrzy 75% zawartości strony, albo będzie chciał witrynę opuścić.

 

Więcej o tym, jak unikać błędów podczas projektowania stron, w tym ograniczyć wyskakujące okienka, przeczytasz tutaj.