Współczynnik odrzuceń – jak sprawić, by był niższy?

Współczynnik odrzuceń – jak sprawić, by był niższy?

Analityka internetowa pozwala na wyciągnięcie wniosków odnośnie potrzeb klientów, zmieniającego się rynku, a także skuteczności konkretnej strony internetowej. Na temat skuteczności wiele mówi współczynnik odrzuceń. Powinien być jak najniższy ale niestety nie zawsze jest. Może się okazać, że wielu użytkowników opuszcza stronę zaraz po wejściu na nią, bez podjęcia jakichkolwiek działań. Taka sytuacja powinna zaniepokoić właściciela strony i skłonić do podjęcia działań, które pomogą obniżyć współczynnik odrzuceń.

Co oznacza wysoki współczynnik odrzuceń?

Oznacza, że użytkownicy nie wykonują działań pożądanych z punktu widzenia właścicieli stron. Nie przeglądają kolejnych podstron, nie wyszukują produktów, nie robią zakupów ani nie korzystają z formularzy. Dzieje się tak, ponieważ strona na pierwszy rzut oka nie wygląda na ładną i interesującą. Nie zachęca do przeglądania. Czy taki stan rzeczy można zmienić?

Strona główna i podstrony serwisu

Jak obniżyć współczynnik odrzuceń?

Przede wszystkim należy ustalić, na których podstronach współczynnik odrzuceń jest niepokojąco wysoki. Wcale nie musi być tak, że cały serwis wypada źle w statystykach. Oczywiście w pierwszej kolejności należałoby zając się stroną główną, niejako stanowiącą wizytówkę firmy, jednak pozostałe podstrony również wymagają przeprowadzenia gruntownej analizy.

Czas ładowania witryny

Chcąc obniżyć współczynnik odrzuceń, powinniśmy przyjrzeć się kilku istotnym kwestiom. Pierwszą jest czas wczytywania się strony. Im dłużej ładują się elementy witryny, tym większe prawdopodobieństwo, że zirytowany użytkownik zrezygnuje z wizyty. Jak skrócić czas wczytywania strony? Przede wszystkim należy przyjrzeć się obrazom i ich rozmiarom. Zmniejszenie wagi obrazów może pozytywnie wpłynąć na czas ładowania witryny.

Brak przejrzystości

Strona powinna być czytelna i przejrzysta. Zbyt duża liczba różnorakich elementów wcale nie wygląda ciekawie, a wręcz powoduje dezorientację. Przeładowanie informacjami, kolorami i gadżetami może być równie groźne jak niedostateczna ich ilość. Treść nie powinna znajdować się w jednej, zwartej kolumnie, bo taka monotonia nie zachęci do lektury. Z drugiej jednak strony zbyt duża ilość fontów i kolorów czcionek także nie wygląda zachęcająco.

Lakoniczność

W poprzednim akapicie pojawiła się wzmianka na temat niedostatecznej ilości informacji. Rzeczywiście, mocno ograniczone informacje, czyli niewielka ilość treści kiepskiej jakości, nie zachęci do pozostania na stronie i skorzystania z oferty. Z pewnością nie wzbudzi zaufania. Dlatego to, co publikujemy na stronie powinno być pisane z myślą o użytkownikach. Zawsze warto przemyśleć, czego użytkownik oczekuje, o czym chciałby przeczytać, jakie pytania mogą mu się nasunąć.

Utrudnione nawigowanie

Nawigowanie po stronie może utrudniać mało intuicyjne albo zbyt rozbudowane, nieuporządkowane menu. Jego konstrukcja powinna ułatwiać odnajdywanie potrzebnych informacji, a nie jeszcze mocniej cały proces komplikować. Pozycje menu powinny jasno informować o tym, co w danym miejscu się znajduje. Niekiedy lepiej postawić na sprawdzone nazwy i rozwiązania, aniżeli silić się na oryginalność. Obok menu istotne są przyciski CTA, które zachęcają do podjęcia określonych działań, ale też m.in. skracają ścieżkę zakupową. Warto zadbać także o linkowanie wewnętrzne.

Brak responsywności

Współczynnik odrzuceń bardzo często wiąże się z tym, że strona źle wyświetla się na urządzeniach pewnego typu. Chodzi przede wszystkim o urządzenia mobilne, których ekran jest znacznie mniejszy od ekranów komputerów stacjonarnych czy laptopów. Jako, że ruch generowany z urządzeń mobilnych obecnie znacznie przekracza ten pochodzących z urządzeń tradycyjnych, wadliwa responsywność może być najważniejszą przyczyną niepowodzenia internetowego biznesu.

 

Współczynnik odrzuceń a responsywność stron www

Więcej o tym, jakich błędów unikać w trakcie budowy strony internetowej przeczytasz tutaj. Im mniej błędów, tym mniejsze ryzyko, że strona będzie masowo przez użytkowników odrzucana.